سرویس فرهنگ و هنر مشرق- ساخت سریال با قسمتهای طولانی رویکردی است که امروزه در سرتاسر جهان امری معمول شده و مردم به تماشای چنین سریالهایی عادت کردهاند. سریالهایی که از کشمکشهای دراماتیک بهره میبرند و تماشاگر را به مدت طولانی با خود همراه میکنند. معمولا قصهها و شخصیتهایشان طوری نیست که بعد از یک فصل، کل داستان تمام شده و سرنوشت همه شخصیتها مشخص شوند. نکته شاخص و ویژه دیگری که در این سریالها علاوه بر طولانی بودن وجود دارد، این است که داستان هیچ کدام از اپیزودهای این سریالها تکراری نیست و در واقع هر بار، موضوعات جدیدی مخاطب را درگیر میکند و باعث میشود که تا پایان قصه با آن همراه باشد.
تلویزیون برای اولین بار با ساخت سریال «نقطه چین» در سال 82 ساخت مجموعههای تلویزیونی را به کارگردانی مهران مدیری کلید زد و پس از آن سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی طولانیترین سریال رسانه ملی را در 110 قسمت تولید و پخش کرد و توانست با موج زیادی از مخاطبان همراه باشد. این مجموعه تلویزیونی که براساس فیلمنامهای از مسعود بهبهانی نیا ساخته شده بود، با محوریت زندگی بانوی جوانی به نام «کیمیا پارسا» با بازی مهراوه شریفینیا در سه مقطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز جنگ، دوران جنگ ایران و عراق و زمان حال روایت شد.
همچنین رسانه ملی با ساخت سریال «معمای شاه» محمدرضا ورزی آخرین مراحل آزمون و خطای خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و به این نتیجه رسید که اگر با فیلمنامهای خوب و کامل و با هدف مشخصی پا به میدان رقابت بگذارد با تولید سریال چندین قسمتی و در قالب فازهای مختلف میتواند مخاطبان خود را در عصر هجوم شبکههای مختلف بار دیگر با قاب جادوی تلویزیون آشتی داده و چند برابر کند.
حالا و پس از سریالهای یاد شده که در شبکههای سراسری سیما به تولید و پخش رسیدهاند، قرار است که طولانیترین سریال تلویزیون در معاونت امور استانهای صداوسیما به تولید برسد. این سریال که قرار است در شش فاز 50 قسمتی به ساخته شود، با نام موقت «مادر سوجان» در حال حاضر مراحل تحقیق و نگارش خود را پشت سر میگذارد و فریدون حسنپور نگارش فاز اول این فیلمنامه را در 50 قسمت به پایان رسانیده است و به دلیل تعدا بالای قسمتهای آن پروژهای است که ساخت آن چندین سال طول میکشد. بنابراین معاونت امور استانها کمیتهای در سیمای استانها برای این سریال تشکیل داده است که در حال بررسی موارد مربوط به سریال هستند تا به بهترین شکل ممکن «مادر سوجان» به تولید برسد.
فریدون حسنپور قرار است که در این سریال 100 سال تاریخ ایرانِ مردم گیلان زمین را از زمان میرزا کوچک خان تا به امروز را روایت کند. داستان این سریال از دوران مشروطه شروع میشود و محور این داستان یک زن و شوهر هستند که داستان با آنها شروع میشود و با ادامه پیدا کردن ماجرا و امدن به سالهای آینده، چند نسل از زندگی جوانان در این سریال به تصویر کشیده میشود. حتی در فازی از سریال هم به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز دوران انقلاب اسلامی هم پرداخته میشود.
قصه هایی که قرار است در این سریال به تصویر کشیده شود، داستانهای عمدتا مربوط به کشور ایران است اما کل ماجرا در سرزمین گیلان روایت میشود و همانند کارهای قبلی فریدون حسن پور همچون «گذر از رنج ها» مبتنی بر چندین داستان است که در گیلان مطرح میشود و به موضوعات سبک زندگی، وضعیت درمانی، نحوه آموزش، سخت کوشی مردمان گیلان و ... اشاره میکند.
علی دارابی معاون امور استانهای صداوسیما درباره پرداختن به گیلان گفته بود که "ما اگر بخواهیم تاریخ ایران را بنویسیم باید از تاریخ گیلان آغاز کنیم و هرچه بخواهیم از ایران یاد کنیم ریشه و اساس آن به گیلان برمیگردد. ما برای اولین بار در تاریخ صداوسیما، سریال 300 قسمتی را در راستای شناسایی توانمندی مردمان و استان گیلان رقم خواهیم زد که این امر در طول تاریخ صداوسیما بیسابقه است. ما امروز نسل سوم و چهارم انقلاب که فرزندان ما هستند و مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفتهاند باید با شناخت کامل وارد میدان شوند"
.
با برنامهریزی انجام شده «مادر سوجان» به نویسندگی و کارگردانی فریدون حسنپور با پشت سر گذاشتن مراحل پیشتولید و نهایی شدن فیلمنامه فاز های اول آن قرار است که از سال 97 به پخش برسد که در آن شاهد روایت چند نسل از زنان کشور در گیلان هستیم.
نکته شاخص و ویژهای که در این سریال وجود دارد این است که علاوه بر طولانی بودن «مادر سوجان»، داستان هیچ کدام از اپیزودهای این سریال تکراری نیست و در واقع هر بار، موضوعات جدیدی مخاطب را درگیر میکند. حالا میتوان گفت علی دارابی که سابقه حضور در معاونت سیما در دوان ریاست عزتالله ضرغامی را بر رسانه ملی را بر عهده داشته است و طرح و ساخت این سریال نیز در دوران مدیریت دارابی در رسانه ملی کلید خورد و براساس شناخت کامل و جامعی که از مخاطبان این رسانه دارد، با آمدن در معاونت امور استانهای صداوسیما دست بر روی نقطه مهمی از خواستهها و نیازهای مردم گذاشته و با شناسایی آنها در جهت تحقق به اهداف آن گام برداشته که میتوان این حرکت را راهگشای نیل به موفقیت تلویزیون در مقابله با شبکههای تلویزیون غربی دانست.